Leilas sega kladdkaka!

Kladdkakemuffinsen som fikades tillsammans med Emma idag väckte mitt kladdkakebegär så jag blev tvungen att svänga ihop en "riktig" kladdkaka så här på kvällssidan! ;) Provade Leilas recept på seg kladdkaka för första gången och det var awesome!!

Bildkälla



Ingredienser
50
50
g smör
2 0.5 dl matolja
2 st ekologiska ägg
2 2 dl strösocker
1 1 dl farinsocker (Jag använde rörsocker...)
2.5 2.5 dl vetemjöl
4 4 msk mörk kakao
2 2 tsk bakpulver
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 nypa salt
50 50 g mörk kvalitetschoklad 70%

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt matolja.

3. Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.

4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.

5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, (funkar med en vanlig pajform också :) ) och stick i grovt brutna chokladbitar.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Prova med en sticka, den ska vara kladdig.

Jag använde receptet från boken a piece of cake så det är därför det inte ser likadant ut som det på recept.nu...Tjommarna där har kanske velat sätta sin egen touch på det?! :P

Nu blir det Die Hard - Hämmningslöst!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0