Bakat en massa.

Igår kväll gjorde jag Världens godaste morotskaka (A piece of cake, Leila Lindholm). Eller ja, jag gjorde ju om receptet lite så det kanske inte är världens godaste längre...

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma (hoppade jag över)
½ tsk malen ingefära (hoppade jag också över)
1 nypa salt
1 ½ dl solrosolja (ersatte jag med 150 g smält smör)
4 ½ dl rårivna morötter

  1. Särr ugnen på 150 grader.
  2. Vispa ägg och strösocker vit och pösigt.
  3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten.
  4. Tillsätta solrosolja (alt. smält smör) och rårivna morötter.
  5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
  7. Låt kakan svalna.
Sen idag så gjorde jag en "Lime- sockerkaka". Eller ja, en Jordgubbs- och rabarberkaka (Samma källa! ;) ) fast utan jordgubbar och rabarber...

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal av 2 lime
Saft av 1 lime

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Tillsätt rivet limeskal samt limesaft i smeten.
  6. Fyll en smord och bröad sockerkaksform.
  7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25- 30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
  8. Låt kakan svalna något och stjälp sedan uppden på en tallrik eller ett brödgaller.
Tanken var att ha en Cream cheese lime frosting (än en gång, samma källa!) på sockerkakan, men den blev så fin (tack vare min nya form!) så den hamnar på morotskakan ist, där den hör hemma!

60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

  1. Vispa alla ingredienserna krämigt.
  2. Bred frostingen på kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0